Tips til Begyndere fra Instruktørerne i Boulders

Vi har samlet lidt begyndertips fra de rare instruktører i Boulders. Check dem ud og del dem med dine klatrevenner!

For store klatresko

Vi ser mange nye klatrere klatre rundt i for store klatresko. Dit første par klatresko skal sidde godt til, men de skal ikke være ligeså små, som de sko du klatrer i når du er blevet langt dygtigere. Tæerne skal vænnes til at være i små klatresko over en længere periode. Dine første klatresko skal krumme tæerne en smule og presse dig tilbage i hælen. De skal ikke gøre ondt at have på, men de skal være så ubehagelige at du kun kan have dem på 20-30 minutter ad gangen. Hvis du bruger for store sko skvatter du af :) Vi laver snart en artikel om at vælge den korrekte størrelse af klatresko, so stay tuned!

Bruger ikke kalk (nok)

Nogle begyndere kender ikke til vigtigheden af at bruge kalk. Som begynder har man ikke samme behov for kalk, som en øvet klatrer. Men det er nu stadig en god idé at tage lidt kalk på hvis man sveder meget i hænderne. Kalken giver dig en bedre friktion mellem hænder og klatregreb. Så snart du mærker at friktionen svigter, så har du taget for lidt kalk på (eller måske helt glemt det).

Børster ikke grebene

Det er meget vigtigt at holde klatregrebene rene, både greb til hænder og greb til fødder. Derfor skal man huske at børste de greb man bruger hver gang inden man går på væggen. Når du skrubber et klatregreb bliver friktionen bedre og du skal derfor ikke bruge ligeså meget power for at holde fast eller stå fast. Det er ikke for Boulders’ skyld at grebene skal holdes rene, det er for jeres personlige klatring, og alle andres :)

Står ikke på storetæerne

Ved 99% af klatring, skal man stå på storetåen alene eller storetåen + forfoden. Det er årsagen til at klatresko skal være små. Ved at stå på storetåen får man bedre kontrol og man kan dirigere mere power ned i de små fodgreb. Hvis man står på siden af foden eller midten af foden, har man ingen kontrol og kan ikke mærke om man står godt, eller er tæt på at smutte af. Jo dygtigere man bliver, des mindre bliver fodgrebene og hvis man fra starten har øvet sig i at stå på storetåen, bliver omvæltningen ikke særlig stor.

Klatrer med armene og ikke med benene

Mennesket er begavet med store benmuskler og dem skal vi udnytte! Benene er meget stærkere end armene, derfor er det vigtigt at mærke efter, mens man er på væggen, om man kan slappe lidt mere af i armene og stå lidt hårdere i fødderne. Det kan være svært at overskue når man er ny i klatring, men hvis man knækker koden tidligt, kommer man rigtig godt fra start! Prøv at mærke godt efter næste gang du klatrer. Hvor lidt kan du slippe afsted med at holde fast i grebene og hvor meget kan du dirrigere ned i benene?

Læser ikke ruten inden de klatrer

Til sidst men måske vigtigst? Husk at læse ruten inden du går på klatrevæggen. Orientér dig godt om hvor alle grebene er. Hvad er dit bedste gæt på en sekvens, der vil virke for dig? Hvad har du set andre gøre? Hvilke greb skal holdes med hvilken hånd og hvilke greb er til fødderne? Hvornår flytter du fødderne kontra hænderne? Så snart du har formuleret en god sekvens i hovedet hopper du på klatrevæggen og prøver. Virkede den ikke, så lav sekvensen om mens du står på madrassen. Så snart du er sikker på din sekvens, så hold fast i den og giv den nogle gode skud!

 Begyndertips til klatrere i Boulders

Begyndertips til klatrere i Boulders